Blog Image

The mix of Life, training and living

The Mixed life

Hur lyckas träna med allt för mycket jobb. Pendling från Uppsala till Gävle. Småbarn hemma - kan det bli svårare. Läs bloggen och läs den spännande fortsättningen och utvecklingen.

Onsdag = Intervaller på rullskidor

Skidor Posted on Wed, October 09, 2013 16:53:35

Idag åter ett kvalitetspass. Tror det nästan var första gången i mitt liv som jag var sugen på att få köra intervaller!!! Och idag var det så fint väder att det gick att åka i kortbyxor!

Vi blev 4 st idag. Jag, Niklas H, Ulf T och Pär H. Alla bra skidåkare kan man säga med superstjärnan Ulf T som grund för att det blir bra fart och kvalitet.

Vi åkte ut till vår runda som vi nu kört 4 ggr tidigare. Och idag så var jag stark – äntligen så ser man att träning ger resultat! Som vanligt så startar jag på max och tar därmed täten. På vägen utför sedan efter första backen vi åkt uppför så kommer Niklas med Pär på släp och åker förbi. Nu är jag fortfarande så pass pigg att jag lätt kan följe med i rygg på Pär som ligger i rygg på Niklas. När vi närmar oss sista backen vid Statoil Hagaström så får Niklas mer o mer en liten lucka ner till Pär. Jag ligger dock kvar i rygg och väntar på att backen skall komma. När backen kommer så går jag ut och smäller på allt jag har och får på en gång en lucka och kan försvinna iväg och vara först uppe på backkrönet. Denna intervall var överlägset den bästa och hårdaste intervall jag någonsin kört på rullskidor. Efter detta så ca 2,5 km lugn åkning innan vi tar oss an vår intervallsträcka en andra gång.

Jag startar som vanligt på max och tar täten igen uppför första backen. Men på andra sidan när alla tre kommer och rullar om mig, så är jag för sliten och full med mjölksyra, så jag orkar inte gå in och ta rygg. Väljer att ta mitt eget tempo – men tappar inte så väldigt mycket utan kan genomföra den här intervallen på ett godkänt sätt. Dessa intervaller tar ca 6-7 min.

Tredje intervallen kör vi på tillbakavägen och den tar ca 1 min 40 sek. Vi startar och det är ganska jämt mellan alla oss fyra. Men då ökar jag frekvensen och smäller på ordentligt med kraft i staktagen och får en lucka till de tre. Lyckas hålla kvar trycket och när det brantar på och vi svänger in på cykelvägen matar jag åter på allt jag har. Lyckas vara först upp och är verkligen nöjd med att känna att träning ger resultat.

Nu ser jag fram emot att fortsätta träna på som vi gör och försöka lägga in lite mer flåsträning. Får jag vara frisk nu och slipper skador så då kommer jag kunna åka fort denna vinter. Hoppas bara att det inte blir som förra vintern en enda lång förkylning – det vore tråkigt. Var ju i princip förkyld fr november till 6 april.



Tisdag = Simning

Simning Posted on Wed, October 09, 2013 09:20:41

Idag blev det simning med Ulf T. Blev ett truckarpass. Kroppen sliten after söndagens
fina rullskidspass och måndagens hårda styrkepass.

Simningen blir hela tiden lite bättre – På dagens truckarpass så kan jag nu hålla mellan 50-60 sek per 50m. Tidigare hade jag svårt komma under 60 sek. Vi simmade ca 40 min. Kändes att axlar, skuldror och armmuskler tränat lite nya ovana övningar. Använder ju också simningen som återhämtningspass – speciellt muskulärt. Simningen är så skonsam och mjuk att det känns som man fått en helroppsmassage efter simningen. Tror verkligen simningen är bra för att hjälpa till med återhämtning och uppmjukning av kroppen.

På dagens pass så hade jag fokus på handens nedgång i vattnet och position (se ovan)+ att få grepp och drag i vattnet. Verkar som det fungerade väldigt bra. Stoppar ner handen och börjar dra nästan på en gång. Det gör att min frekvens ökar och som det verkar ger det bra fartökning också. Titta på handen ner till – så förstår man att den handisättningen och positionen bromsar ju farten i vattnet.Simning: 40 min. Distansfart och lite högre intensitet. Bra pass